Sunday, January 19, 2020

همه چیز درباره ی کاشت دندان

کاشت دندان چیست؟
 بیشترین دلایل محبوب بودن ایمپلنت را در بین سایر گزینه های جایگزینی دندان از دست رفته می توان شباهت ظاهری نزدیک ایمپلنت دندان به دندان طبیعی، شباهت عملکردی ایمپلنت دندان به عملکرد دندان طبیعی، طول عمر ایمپلنت دندان و نیز کم عارضه ترین درمان دندان های از دست رفته دانست.
قبل از ایمپلنت دندان ،بریج یا پل های دندانی درمان مرسوم دندان های از دست رفته بود. آکادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریکا (AAID) اظهار می کند که میانگین عمر یک پل 5-10 سال است و میزان خرابی دندان هایی که دارای یک پل یا یک پروتزجزئی هستند حدود 30 درصد است. در مقابل نه تنها طول عمر ایمپلنت دندان نسبت به سایر جایگزین های دندان بیشتر است بلکه ایمپلنت کم عارضه ترین جایگزین دندان در دنیای امروز دندانپزشکی است.
کاشت دندان یک ریشه مصنوعی است که از فلز تیتانیوم ساخته شده است  و برای تعویض ریشه دندان طبیعی در داخل استخوان فک قرار داده می شود. دندان مصنوعی به پایه ایمپلنت وصل می شود. ایمپلنت به عنوان لنگر عمل می کند تا دندان جایگزین را در جای خود نگه دارد.
ایمپلنت دندان سه قسمت دارد: تاج (مواد سرامیکی که مانند دندان استabutment  که تاج را به پایه ایمپلنت متصل می کند، پایه ایمپلنت که وارد استخوان فک می شود و به عنوان ریشه دندان عمل می کند.
ایمپلنت دندان نباید بیشتر از کشیدن دندان درد داشته باشد. بیماران در طول عمل بی حسی موضعی دریافت می کنند.
ایمپلنت دندان توسط چه کسی انجام می شود
کاشت ایمپلنت معمولاً توسط یک متخصص ایمپلنت دندان انجام می شود. معمولاً به آنها جراحان دهان گفته می شود که متخصص در قرار دادن ایمپلنت هستند یا پریودنتیست هستند.
همچنین متخصصان موسوم به اندودنتیست ها وجود دارند که وظیفه انجام مراحل ریشه را بر عهده دارند بهتر است همه ی روشهای دندانپزشکی توسط متخصص خود انجام شوند به عنوان مثال لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام می شود. تقریبا بیشتر افراد می توانند از کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. باید دانست که روشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روی دندان هایی که اساسا سالم هستند کاربرد دارد. در واقع کامپوزیت و لمینت تنها برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی دندان هاف فاصله ی بین دندان ها و... بکار می روند و در مورد مشکلات درمانی و عملکردی دندان ها نمی توانند کارایی داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت کامپوزیت و لمینت ابتدا متخصص دندانپزشکی زیبایی وضعیت دندان های شما را ارزیابی می کند و در صورتی مشکل اساسی دندان نداشته باشید این روشها را روی دندان های شما اعمال می کند.

 
چه کسانی می توانند دندان هایشان را ایمپلنت کنند
واجد شرایط بودن برای ایمپلنت دندان به عواملی مانند سلامت عمومی هر بیمار ، ساختار فک ، تراکم استخوان سایر فاکتورها بستگی دارد. برای تشخیص اینکه آیا شما واجد شرایط دریافت ایمپلنت دندان هستید یا نه، بهتر است با یک متخصص ایمپلنت دندان مشورت کنید سن مناسب ایمپلنت دندان پس از اتمام دوره رشد اسخوان می باشد. به همین دلیل کودکان نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند مگر در شرایط خاصی مانند فقدان دندان مادرزادی.
قیمت ایمپلنت دندان چقدر است؟
در ایران می توانید انتظار داشته باشید که در هر جایی بین 2500000 تا 5000000 تومان برای یک کاشت دندانی بپردازید. قیمت ایمپلنت دندان بستگی به عواملی مانند:
تعداد ایمپلنت
متخصصی که عمل ایمپلنت دندان را انجام می دهد
دندانی که باید ایمپلنت شود
مواد و نوع ایمپلنت
بیمه دندانپزشکی
به طور کلی ، قیمت ایمپلنت دندان با در نظر گرفتن هزینه تاج (مواد) و عمل جراحی ، حدود معیار 3000000 است.
مهمتر از همه ، بهتر است یک متخصص ایمپلنت دندان قابل اعتماد و معتبر را پیدا کنید. 
ایمپلنت دندان نیاز به استخوان فک خوبی دارد. به دلیل از بین رفتن استخوان  فک خود ممکن است به پیوند استخوان احتیاج داشته باشید. ریزش استخوان به طور معمول با افزایش سن صورت می گیرد ، به خصوص اگر شما از پروتز استفاده می کنید. اگرچه پیوند استخوان بخش مهمی از کل هزینه نیست ، اما در صورت نیاز به پیوند استخوان، هزینه ی کلی ایمپلنت شما شامل این هزینه نیز می شود.
تعداد ایمپلنت دندان موردنیاز بستگی به استحکام و ضخامت استخوان فک شما دارد. اگر  قصد شما ایمپلنت ارزان می باشد ، می توانید از متخصص ایمپلنت خود بخواهید حداقل تعداد ایمپلنت را برای پشتیبانی از دهان شما استفاده کند. البته این به معنی کیفیت پایین کار نیست. دندانپزشک شما  تعداد بهینه کاشت دندان را برای وضعیت دندان های شما توصیه می کند. 

ایمپلنت دندان چگونه کار می کند؟
متخصص ایمپلنت شما دهان را با استفاده از اشعه ایکس ، سی تی اسکن و سایر روش ها بررسی می کند تا تشخیص دهد که آیا ایمپلنت برای شما مناسب است یا خیر.
به عنوان نوعی از عمل جراحی دهان ، به بیماران قبل از شروع قرار دادن ایمپلنت دندان، آرام بخش تزریق می شود.
در مرحله اول عمل ، بافت لثه شما در بالای استخوان فک برش داده می شود و یک سوراخ کوچک در استخوان فک شما ایجاد می شود. پایه ایمپلنت با دقت داخل سوراخ (یا پایه استخوان) قرار می گیرد. بافت لثه دوخته می شود و به طور معمول چند ماه طول می کشد تا بهبود یابد. در طول فرایند بهبودی ، ایمپلنت به استخوان و لثه پیوند می یابد.
در مرحله دوم ، یک abutment یا اتصال دهنده تاج مصنوعی به ایمپلنت وصل می شود. بعضی اوقات ، این مرحله و مرحله قبل با هم انجام می شود.
پس ازآن ، یک تاج دندان مصنوعی از طریق مواد مخصوص دندان و یک پیچ کوچک به محل اباتمنت متصل می شود. این روند می تواند چندین جلسه دندانپزشکی طول بکشد.
در شرایطی که بیماران بیش از یک دندان را از دست بدهند ، ممکن است پلی بین ایمپلنت دندان ایجاد شود. بدین معنا که برای هر چند دندان یک پایه ایمپلنت بکار می رود و بین پایه های ایمپلنت از پل یا پروتز دندان استفاده می شود. در این صورت در هزینه ایمپلنت دندان و نیز مدت درمان صرفه جویی می شود.

منبع مقاله 

No comments:

Post a Comment