Wednesday, February 12, 2020

کامپوزیت ونیر چیست؟


تاریخچه ونیر کامپوزیت
کامپوزیت دندان حدود چندین دهه پیش درهالیوود وبرای ستارگان سینما مورد استفاده قرار می گرفت اما چون در آن زمان چسبها و یا به اصطلاح علمی بایندینگ ها هنوز ساخته نشده بودند ، آنها را با چسب معمولی روی سطح دندان می چسباندند و بعد از فیلم برداری بر می داشتند نمونه بارز آن “دراکولاست” که دندان های نیش بلندی داشت و به همین روش دندان ها ونیر میگردید . ولی استفاده از ونیر کامپوزیت های امروزی به حدود ۲۰ سال پیش برمی گردد و با توجه به این که از آن زمان تا به حال کامپوزیت ها و سرامیک ها و چسبها از کیفیت بالاتری برخوردار شده اند کاربرد آن هم گسترش بیشتری پیدا کرده و افراد بسیاری هم از آن برای اصلاح دندانهای خود استفاده می کنند. کاشت دندان برای دندان های از دست رفته بکار می رود. بهترین روش کاشت دندان ، ایمپلنت دندان می باشد.
هدف از ونیر کامپوزیت
ونیر کامپوزیت توانایی های گسترده ای دارد و مراجعین این روزها به مطب های دندانپزشکی متناسب خواسته هایشان از این توانمندی ها استفاده می کنند . تغییر رنگ دندان ها و اصلاح شکل دندان ها و بازسازی دندان ها و بستن فواصل دندان ها از جمله این درخواست ها می باشد . یکی از مزیت های ویژه و مورد علاقه طرفداران ونیر کامپوزیت اینست که دندان تراش کمتری یا در مواقعی اصلا تراش نمی خورد .


عمر ونیر کامپوزیت
یکی از سوالات رایج در مبحث ”ونیر کامپوزیت چیست ” این است که ونیرهای کامپوزیتی چقدر عمر می کنند؟ و در مقایسه با طرح درمان های سرامیکی چه برتری یا ضعفی دارد . در مورد مقایسه انواع کامپوزیتی و لمینت سرامیکی ونیر ها به صورت مفصل توضیح داده ایم و در مورد طول عمر ونیر کامپوزیت ها میتوانیم به گزارشات بسیار زیادی تکیه کنیم که در صورت رعایت خوب و بی نقص بهداشت ، عمر بالای یک دهه را برای ونیر کامپوزیت ها پیش بینی کرد. گزارش های نیز وجود دارد که نشان می دهد ونیر کامپوزیت ها رنگ گرفته اند که عوامل زیر مهم ترین علت های ثبت شده در این درمان هستند .
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان معمولی ( نخ دندان و مسواک و مراجعات منظم )
استعمال دخانیت ، مواد مخدر و البته تمیز نکردن دندان متناسب آن
افراط در استفاده از چایی های رنگی و قهوه و باز هم تمیز نکردن متناسب دندان
استفاده از تکنیک نا مناسب و یا متریال نا مناسب توسط درمانگر
عدم تبحر در تکنیک های ایزولاسیون دندان در هنگام لایه گذاری توسط درمانگر
عدم تبحر کافی در پالیش کامپوزیت توسط درمانگر
بجز مورد 6 که خطاییست که اختصاصی در هنگام ونیر کامپوزیت ها امکان رخ دادن دارد ، تمام موارد دیگر در درمان های زیبایی و طراحی خط لبخند مشترک می باشد .


No comments:

Post a Comment